efficio.

M-O-D-E-L-L

Publicerad 2010-06-06 18:54:24 i Allmänt,

Nästa års modeller

Lägg namnen Emilia, Helena, Helene och Josefine på minnet

Emilia

 

Emilia upptäcktes av Stockholmsgruppen när hon jobbade på McDonald’s. Sedan dess har hon arbetat på många ställen i världen, och här hemma har hon bland annat plåtats för Acne och H&M.
Berätta om livet som modell!
– Alla tror att jobbet är mer glamouröst än det är och att allt är så enkelt. Jag håller med om att det är ett drömjobb där du får träffa helt otroliga människor som är kreativa och brinner för vad de gör. Alla tycker att det är roligt att jobba, vilket ger mycket positiv energi. Det svåra är den mentala biten, du måste klara av att behålla fötterna på jorden eftersom det handlar om så mycket yta. Det går ju ut på att människor granskar din kropp. Det kan också vara jobbigt att vara så långt ifrån familj, vänner och pojkvän. Och långt ifrån vanliga Emilia i Varberg som inte jobbar för att göra sig ett namn inom modebranschen.
Vad har du för syn på din kropp i dag?
– När jag var yngre hade jag komplex för mina små bröst och jag tyckte att jag hade väldigt stora läppar. Det som jag tyckte var annorlunda på mig då är det jag tjänar pengar på i dag. Det har lyft mig mycket och nu tycker jag om att se ut på det här sättet.
Vad har du för mode- och skönhetsfavoriter?
– Jag är besatt av crèmer och just nu tycker jag mycket om Elizabeth Arden. Jag är lite av en pojkflicka som inte gillar att följa trender, men jag älskar Acnes snygga baskläder. I sommar vill jag klä mig i en snygg läderjacka, så en sådan är jag på jakt efter.

 

 

Helena S

 

Helena S blev scoutad av Stockholms gruppen på gatan i Stockholm. Sedan dess har hon gjort jobb för bland annat brittiska Vogue, en kampanj för Topshop och hon har gått flera visningar under London Fashion Week.
– Men det roligaste uppdraget jag gjort var med svenska toppfotografenCamilla Åkrans. Och jag har suttit bredvid min favoritmodell Lara Stone under en fitting för Christopher Kane.
– Jag tycker att varje jobb är en bonus, men drömjobbet skulle vara att göra en parfymkampanj någon gång i framtiden.
Hur är det med kroppskontrollen?
– Bra, jag har lärt mig vilka vinklar som funkar för mig, så att jag visar mig från min bästa sida. Och jag har lärt mig vikten av att fejka en snyggare siluett. Jag brukar till exempel alltid köpa jeans med hög midja och med så långa byxben som möjligt för att det ska se ut som att jag har längre ben.
Hur shoppar du?
– Jag älskar mode, och genom mitt jobb får jag lära mig mycket. Inför varje säsong sitter jag i veckor och tittar på bloggar och visningar på nätet efter plagg jag vill ha, sedan skriver jag en lång lista och åker till Stockholm för att köpa allt på en gång, väldigt målmedvetet. Och jag måste gå själv, det är ett pussel som jag vill lägga på egen hand.
Vilket nyckelplagg vill du inte vara utan i sommar?
– Långa klänningar med tyg som rör sig fint, gärna i puderrosa eller vitt. Och klackar! I skönhetsväg vill jag satsa på den naturella looken, med blekta ögonbryn och ljusa läppar.

 

 

Helene S

 

Helene S kommer från ett litet samhälle utanför Oslo och inspirerades av sin modellande kusin att skicka in bilder till modellagenturen Team Models. Nu har hon jobbat som modell i två år.
– Jag känner mig mer självständig och har lärt mig mycket eftersom jag hela tiden jobbar med äldre och mer erfarna människor. I framtiden drömmer jag om att få göra italienska Vogue, det vore stort!
Har du fått ett annat förhållande till din kropp sedan du började jobba som modell?
– Tidigare har jag aldrig sett mig själv som en modell, men nu tänker jag på kroppen som ett verktyg för att sälja kläder. Jag håller mig i form genom att träna yoga och pilates, det gör mig lugn och avslappnad.
Vad har du för modepersonlighet?
– Jag har upptäckt att jag tycker det är jättekul med mode. Jag älskarAlexander Wang, det är precis min stil, basic och rockigt cool. I sommar kommer jag att ha på mig Acnes svarta sandaler med remmar, jag är helt säker på att jag slår till på ett par sådana.

 

 

Josefine E

 

Josefine E blev upptäckt på en festival i Örebro i somras. Hon hör till Stockholmsgruppen och har redan arbetat för stora skandinaviska klädföretag som VilaH&M och Acne.
Vad får du för reaktioner på att du är modell?
– Olika, många positiva, men det är konstigt när vissa helt plötsligt vill vara min vän och när andra är avundsjuka och otrevliga.
Beskriv din stil.
– Innan jag jobbade som modell hade jag inget förhållande alls till mode, i dag jag skulle beskriva min stil som rockig och avslappnad. Jag tänker inte så mycket på det. I sommar blir det jeansshorts som vanligt.
Har du något favoritmärke?
– Rodebjer. Jag har en vinröd lång kofta som jag inte skulle vilja vara utan.
Vad tänker du när du går på catwalken?
– Jag får mycket adrenalin i kroppen och koncentrerar mig på att känna mig så bra som möjligt. Jag försöker vara motsatsen till tillbakadragen och att gå beslutsamt, vilket är svårt om skorna är för stora, då går man som en häst! Då är det bättre med för små skor så att de följer med.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela